Cum vorbim despre sinucidere în materiale de ficțiune și în conținuturi creative?
Sinuciderea și persoanele care se gândesc la sinucidere sau mor prin sinucidere sunt de mai bine de 200 de ani obiectul interesului creatorilor de conținuturi: creație literară, artă plastică, documentare, reportaje, filme, seriale.
În ultimii ani, actul sinuciderii și personaje cu risc suicidar apar din ce în ce mai mult în mediul online prin fotografii, filme, transmisiuni live, bloguri, vloguri, personaje din jocuri video. În paralel, pe întreg globul au apărut în ultimii 2-3 ani situații concrete în care conținuturile despre sinucidere, mai ales online dar nu numai, au avut impact și răsunet negativ.
Acest impact este reprezentat de sinucideri la indigo prin contagiune – „fenomenul Werther” denumit după o celebră carte care a generat cu două secole în urmă sinucideri la persoane vulnerabile, prin identificarea cu personajul principal al cărții și suferința lui. Fenomenul Werther este de actualitate și azi, forma de răspândire a conținuturilor creative în ziua de astăzi fiind alta: rețele de socializare, mijloace internet de difuzare de filme, materiale scrise sau muzică, alte platforme de difuzare a filmelor, documentarelor, serialelor.
De aceea, în 2019 specialiștii în domeniul suicidologiei au alcătuit în premieră un set clar de recomandări despre cum să vorbim despre sinucidere în materiale de ficțiune, conținuturi online și modalități înrudite de exprimare creativă pe tema sinuciderii. Acest prim set de recomandări, alcătuit pe baza experienței practice și de cercetare a specialiștilor și a persoanelor care au încercat să se sinucidă/au piedut pe cineva drag prin sinucidere, a fost sintetizat de către International Association for Suicide Prevention.
Aceste reglementări nu urmăresc îngrădirea libertății de exprimare sau a creativității, nu sunt o formâ de cenzură, dezinformare, control sau cosmetizare a realității. Dimpotrivă, ele au rostul de a-i informa pe cei ce doresc să prezinte sinucideri sau să creeze materiale bazate pe tema sinuciderii.
Aceste reglementări urmăresc prevenirea stereotipurilor, stigmatizării, etichetării sau glorificării, senzaționalizării actului suicidar, a persoanelor cu risc suicidar și a celor dragi acestora. De asemenea, aceste recomandări urmăresc prevenirea sau atenuarea suferinței celor cu risc suicidar sau a apropiaților celor decedați prin sinucidere, printr-o abordare empatică și realistă în același timp. Mai mult, luând ca și sfătuitori persoane care au încercat să se sinucidă și bazându-se pe trăirile acestora, creatorii de conținut pot sensibiliza comunitatea ca să înțeleagă suferința suicidarului, să fie mai receptivă în a acorda sprijin autentic și real celor ce suferă.
Nu în ultimul rând, reglementările de prezentare a suicidului în conținuturi creative transmit încredere că există posibilități de sprijin, că se poate vorbi despre sinucidere, viață și moarte într-un mod cât mai echilibrat și adaptat situației celor care suferă.
Vă invităm să consultați setul de recomandări legate de prezentarea sinuciderii în materiale de ficțiune și în conținuturi creative în linkul de mai jos: